Amb l’aprovació de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s’introdueixen diverses novetats per incrementar la participació ciutadana en el procediment d’elaboració de normes, entre les quals destaca la necessitat de sol·licitar, amb caràcter previ a l’elaboració de la norma, l’opinió de ciutadans i empreses sobre els problemes que es volen solucionar amb la iniciativa, la necessitat i l’oportunitat d'aprovar-la, els objectius de la norma i les possibles solucions alternatives reguladores i no reguladores. Per aquest motiu, l’article 133 regula la dita participació dels ciutadans.
Problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa
El Reglament del Servei d’Atenció Domiciliària (i possibles serveis complementaris) té per finalitat estructurar i fixar els criteris i el procediment per a l’accés al servei dels usuaris per tal de garantir a les persones físiques i jurídiques, públiques i privades, l’accés en igualtat de condicions a aquestes prestacions, així com els criteris per sol·licitar-les, justificar-les i establir els drets i obligacions corresponents al servei.
Aquesta iniciativa pretén:
Obtenir una reglamentació adequada al marc normatiu actualment vigent.
Detallar i descriure els conceptes, drets, obligacions i deures, tràmits i procediments que comporta el servei i l’accés dels usuaris al mateix.
Procurar una simplificació administrativa en la tramitació de les diferents prestacions del servei.
Necessitat i oportunitat de l’aprovació del Reglament
L’Ajuntament ha promogut la redacció d’aquest Reglament per afrontar les següents necessitats:
Creació del Servei d’Atenció Domiciliària (SAD) de l’Ajuntament de Montornès del Vallès, que podria anar acompanyat dels possibles serveis complementaris següents: Teleassistència, Ajudes Tècniques (Banc de productes de suport), Menjador Social i Àpats a domicili per a la Gent Gran, i Programa d’Arranjaments d’habitatges per a gent gran.
La manca de regulació en aspectes considerats rellevants de la prestació del servei.
Necessitat d’actualitzar i descriure de forma detallada el procediment de sol·licitud, valoració/diagnòstic d’accés, procediments administratiu/tècnic de gestió i justificació dels serveis descrits en aquest reglament.
Estalviar gestions administratives i simplificar procediments.
Recollir els drets i deures per part dels usuaris del servei i del propi Ajuntament de Montornès.
El SAED és el Servei d’Atenció a l’Entorn Domiciliari que constitueix un conjunt integrat, organitzat i coordinat d’accions i serveis orientats a resoldre els problemes o limitacions de l’autonomia personal, que són prestats principalment en el domicili de les persones usuàries, col·laborant en la cura de la pròpia persona atesa i de la seva llar. El SAED integra el Servei d’Atenció Domiciliària -SAD- i els possibles serveis complementaris.
És un servei adreçat a atendre situacions personals i familiars de caràcter social i en cap cas a situacions de caràcter sanitari que recull el conjunt de serveis tècnic i assistencial que fa possible que el ciutadà pugui romandre el màxim de temps possible al seu domicili.
És, doncs, oportú en aquests moments, després de l’experiència dels darrers anys, iniciar un treball tècnic incorporant-hi la visió de la ciutadania envers el servei.
Objectius de la norma
Adaptar-se al marc normatiu.
Descriure en detall tots els drets, deures, requeriments documentals i sancionadors i procedimentals tècnics/administratius que han de complir els aspirants amb dret a rebre el servei municipal.
Recollir els diferents serveis/prestacions i programes que poden formar part del servei del SAED.
Simplificar criteris i procediments de sol·licitud, gestió i atorgament dels serveis del SAED.
Possibles solucions alternatives reguladores i no reguladores
El Reglament comporta una major seguretat jurídica i una major clarificació i accés a la informació per part dels usuaris i usuàries del servei.
Un plantejament basat a no abordar aquestes actualitzacions restaria pes a la voluntat expressa de l’Ajuntament de Montornès d’oferir una millor publicitat i transparència en els afers referents al servei del SAED.
Compartir