Amb l’aprovació de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s’introdueixen diverses novetats per incrementar la participació ciutadana en el procediment d’elaboració de normes, entre les quals destaca la necessitat de sol·licitar, amb caràcter previ a l’elaboració de la norma, l’opinió de ciutadans i empreses sobre els problemes que es volen solucionar amb la iniciativa, la necessitat i l’oportunitat d’aprovar-la, els objectius de la norma i les possibles solucions alternatives reguladores i no reguladores. Per aquest motiu, l’article 133 regula la dita participació dels ciutadans.
PROBLEMES QUE ES PRETENEN SOLUCIONAR AMB LA INICIATIVA
D’acord amb l’article 7 del text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 6/2015, de 30 d’octubre i les seves disposicions complementàries, que confereixen als municipis la competència per a l’ordenació i el control del trànsit a les vies urbanes de la seva titularitat, mitjançant una ordenança municipal de circulació.
En la posada en marxa de l’Ordenança de Mobilitat es pretén regular els usos de les vies i dels espais públics, inclosos els vianants, la circulació de tot tipus de vehicles, l’aparcament, el transport de persones, la distribució de mercaderies i les diverses necessitats d’ús de l’espai públic relacionades amb la mobilitat. Aquesta normativa vol introduir mesures i accions que promoguin un model de mobilitat més sostenible, que permeti millorar la qualitat de vida, reduir les emissions, el transport motoritzat i l’accessibilitat de les persones. Així com impulsar un ecosistema de serveis de mobilitat multiusuari, que disminueixin la compra privada de vehicles.
NECESSITAT I OPORTUNITAT DE L'APROVACIÓ DE LA NOVA ORDENANÇA
L’aprovació de l’ordenança amb un marc normatiu adequat permetrà regular l’espai públic urbà de forma equilibrada entre totes les persones que en són usuàries en les diferents formes de desplaçaments que utilitzen. Aquest fet contribuirà de forma clara a millorar la convivència entre les persones i col·lectius en l’ús de l’espai públic.
Un Pla de mobilitat urbana i sostenible possibilitarà l’exercici efectiu dels drets individuals de forma compatible amb la prevenció de la salut i la integritat física de les persones, mitjançant la millora de la seguretat viària i de la qualitat de l’aire i la protecció del medi ambient urbà. També facilitarà el desenvolupament de l’activitat econòmica, el progrés social i tècnic, la protecció del patrimoni històric, artístic i cultural d’una forma mediambiental i energèticament sostenible.
OBJECTIUS DE LA NORMA
Amb aquesta regularització es pretenen assolir els següents objectius:
Disposar d’una normativa pròpia adequada a les característiques del municipi i a les necessitats demanades de la ciutadania en quant a ús dels espais urbans i vies de circulació, configurant els drets i deures de les persones, ja vagin a peu com o en qualsevol mitjà de transport, per millorar la convivència. Regular l’espai públic de forma equilibrada entre totes les persones que en són usuàries en les diferents formes de desplaçament que utilitzen.
Millora de l’espai públic, la seguretat viària i la preservació del medi ambient.
Avançar cap a un model de mobilitat més sostenibles, transports no motoritzats, que millorin de qualitat de vida al municipi.
Fomentar el desplaçament actiu, com anar a peu, en bicicleta i en vehicles de mobilitat personal, amb l’objectiu de reduir la contaminació.
Impulsar l’ús de flotes multiusuari com poden ser el bicisharing, el carsharing o altres tipus de vehicles per reduir la utilització i la compra de vehicles privats.
Donar màxima comoditat i accessibilitat a les persones que es desplacin a peu, eliminant aparcament de motocicletes a les voreres.
Habilitar espais a les zones d’estacionament lliure i regulat, perquè les motocicletes puguin estacionar com la resta de vehicles, alliberant espai de la calçada destinar a l’aparcament per ampliar l’espai destinat a les persones.
Regular l’aparcament a la calçada de la zona centre, establint diferents zones, diferents temps i tipus d’estacionament, perquè es pugui realitzar gestions comercials o personals de curta durada que requereixen proximitat al lloc de destinació.
POSSIBLES SOLUCIONS ALTERNATIVES REGULADORES I NO REGULADORES
Disposar d’una normativa de mobilitat segura i viable sobre els usos de les vies i dels espais urbans entre persones, la circulació de tot tipus de vehicles, i aparcaments, comporta necessariament la regularització mitjançant normes que resolguin els conflictes i que faciliti la convivència ciutadana.
La ciutadania i les organitzacions que ho considerin adient poden remetre les seves opinions sobre el contingut emplenant la següent instància o a través de la plataforma Participa 311 a partir del 3 de desembre fins el 15 de desembre de 2021.
Compartir